کد خبر: ۱۰۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 30
شفاآنلاین:جامعه>براساس گزارش‌ها، اغلب موارد خودکشی‌ دانش‌آموزان، به ‌دلیل اضطراب ناشی از مدرسه، افت تحصیلی و ناکامی در واحدهای درسی و یا هراس از مورد بازخواست قرار‌گرفتن از سوی والدین و همچنین افسردگی و اختلافات دامنه‌دار خانوادگی رخ داده است.
به گزارش شفاآنلاین : یکی از موضوعاتی که در سال ۹۴ آموزش و پرورش و خانواده ها را به چالش کشید، خودکشی پی در پی دانش آموزان ۱۱ تا ۱۸ ساله بود. در سال گذشته، ۱۳ دانش آموز با ترفندهای مختلف خود را به کشتن دادند و خانواده هایشان داغ دار شدند.

براساس آمار پزشکی قانونی، میزان خودکشی در ایران طی چند سال اخیر بیشتر شده است. بر این اساس مقایسه آمارهای سال ۹۲ با سال ۹۱ نشان می‌دهد که میزان خودکشی در این یک سال، ۱۱ درصد بیشتر شده است. البته این در حالی است که آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی در مورد مرگ های مشکوک به خودکشی مربوط به ۴ماهه اول سال ۹۲ است و آمار جدیدی در این زمینه در دست نیست. 

با این حال نرخ خودکشی در ایران از اغلب کشور های غربی پایین تر است، ولی از بسیاری از کشور های خاورمیانه بالاتر است و با حدود ۵۰۰ مورد موفق در سال به یکی از آسیب های اجتماعی رو به رشد در ایران تبدیل شده است. 

خودکشی ۱۳ دانش آموز در سال ۹۴ 

شاید خودکشی و مرگ ۱۳دانش آموز از ابتدای سال ۹۴ بیشتر به فیلم های ژانر وحشت شبیه باشد، اما واقیعت تلخ جامعه ایرانی است که نگرانی های زیادی را به جان والدین و شاید مسئولان آموزش و پرورش انداخته است.  

آمار ۱۳نفر از دانش آموزانی که به دلایل مختلف و روش های گوناگون به زندگی خود خاتمه دادند، آمار رسمی اعلام شده از سوی نیروی انتظامی در مناطق مختلف کشور است و باید اشاره کرد که آماری از خودکشی های ناموفق دانش آموزان در دست نیست.

بر اساس گزارش ها از این ۱۳ دانش آموز ۹ نفر خود را حلق‌آویز کرده‌اند، ۳ نفر از ساختمان خانه و پل عابرپیاده به پایین پریده‌اند و یک نفر با سلاح گرم جان خود را گرفته است. همچنین از ۱۳ خودکشی رخ داده، ۶ مورد خودکشی به علت های مربوط به افت تحصیلی، عدم قبولی در امتحانات یا کنکور و احضار والدین به مدرسه بوده است، علت ۳ مورد از این خودکشی ها، سرزنش والدین، خستگی از شرایط زندگی و دیدن فیلم در رابطه با خودکشی عنوان شده است و هنوز علت ۴ مورد اعلام نشده است.
 
از سوی دیگر خودکشی در دوران تحصیل در میان دانشجویان نیز دیده می شود. محمدرضا فراهانی معاون دانشجویی وزارت بهداشت در اردیبهشت ۹۴ از افزایش آمار خودکشی دانشجویان علوم پزشکی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ خبر داد و گفت: آمار خودکشی در سال گذشته نسبت به سال قبل و سال قبل نسبت به سال های قبل روند افزایش را نشان می دهد.

برای خودکشی دلایل متعددی ذکر می شود. شکست عشقی مالی و یا تحصیلی همه عواملی است که می تواند فرد را در آستانه اقدامی برای خاتمه دادن به زندگی قرار دهد.

هرچند به گفته حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران همه اینها ۲ مولفه کلیدی دارد؛ افسردگی و اختلالات روانی: «این ۲ عامل در کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند بیشتر است. خودکشی تحت تاثیر عوامل فردی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی رخ می‌دهد. آمارهای مربوط به غمگینی نشان می‌دهد که مردم ایران غمگین هستند. به همین دلیل برای شادی‌های برنامه نداریم. شاخص نشاط و شادابی خیلی بالا نیست.»

از آن طرف اختلالات روانی در ایران بالاست. بر اساس برخی آمارها ۳۴ درصد مردم در تهران حداقل یک اختلال روانی دارند.
به هر حال افزایش روند خودکشی در میان ایرانیان که همه آمارها گواهی بر آن است این ضرورت را ایجاب می کند که به دنبال عوامل و در صورت امکان راهکارهایی برای مقابله با این معضل اجتماعی بود.

 
این در حالیست که معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌و‌پرورش معتقد است آمار خودکشی دانش آموزان نسبت به گذشته کاهش یافته است.

این اظهار‌نظر حمیدرضا کفاش در حالی است که به دلیل نبود متولی ویژه برای این آسیبِ اجتماعی، آمار دقیقی از خودکشی دانش‌آموزان وجود ندارد. بر‌همین‌اساس پیدا نیست در گذشته آمار خودکشی چه تعداد بوده است که اکنون مسئولان امر با وجود خودکشی موفق ۱۳ دانش‌آموز، از کاهش آمار آن در ۳ سال اخیر خبر می‌دهند.

کفاش درباره آسیب‌های اجتماعی در مدارس به‌‌ویژه خودکشی گفته است: براساس آمار مستند وزارت آموزش‌و‌پرورش، در ۳ سال اخیر خودکشی دانش‌آموزان روند کاهشی داشته است؛ البته یک مورد خودکشی هم زیاد است، اما امسال اطلاع‌رسانی از خودکشی زیاد بوده است.خبرآنلاین

در جدول زیر خودکشی دانش آموزان در سال گذشته که در خبرگزاری های رسمی انتشار یافته، آمده است:

ردیف زمان وقوع استان شرح حادثه
۱  ۳۰خرداد تهران مجید ۱۴ ساله دانش آموز مدرسه نمونه دولتی تهران، به دلیل مردود شدن در امتحانات پایان سال، با سیم برق خود را در تراس حلق آویز کرد و روز بعد به دلیل آسیب مغزی جان سپرد.
۲ ۳۰ تیر آذربایجان غربی دختر ۱۸ ساله دانش آموز رشته تجربی در محله شهرک فرهنگیان شهرستان بوکان، پس از اعلام نتیجه کنکور سراسری و قبول نشدن در دانشگاه، با پرت کردن خود از طبقه سوم خانه، به زندگی اش پایان داد. 
۳ ۱۴شهریور لرستان امیر دانش آموز ۱۴ ساله یکی از مدارس لرستان، به دلیل نمره پایین در درس ریاضی و ترس از سرزنش شدن، با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.
۴ ۱۸ مهر تهران پریناز ۱۳ ساله خود را از میان نرده های پل عابر در شرق تهران به پایین پرتاب کرد و پس از برخورد با اتوبوس جان باخت. براساس اظهارات دوست این دانش آموز، او پیش از خودکشی گفته بود: «از زندگی خسته شده ام.»
۵ ۴ آبان آذربایجان غربی «هاوری. ق» دانش آموز ۱۱ ساله ساکن محله تاج الدین در شهرستان اشنویه، جلوی آینه خود را دار زد و جان سپرد. ادعا می شود این کودک، ۲ روز پس از دیدن فیلمی با مضمون خودکشی دست به چنین اقدامی زده است.
۶ ۷ آبان تهران دانش آموز پنجم ابتدایی در محله خلیج فارس تهران به وسیله روسری، خودش را از میله بارفیکس، حلق آویز کرد و جان داد. دلیل این خودکشی بیان نشد.
۷ ۱۷ آبان  مازندران «مهرشاد.ت» دانش آموز ۱۴ ساله ساکن شهر «رستم کلا» خود را از پنکه سقفی خانه حلق آویز کرد و جان سپرد. در نامه مکتوبی که مهرشاد از خود به جاگذاشته آمده: «فردا همه تان به مراسم تشییع جنازه ام بیایید.»
۸  ۲۷ آبان  خراسان جنوبی دانش آموز ۱۶ ساله مدرسه شبانه روزی شهید مطهری در آبیز شهرستان زیرکوه که قبلا پدرش او را سرزنش کرده بود، وقتی همه خواب بودند، خود را به نرده های پشت خوابگاه حلق آویز کرد و جان داد. 
۹  ۲۶ آذر خراسان شمالی «سجاد.غ» ۱۵ ساله، دانش آموز دوم دبیرستان یکی از مدارس شبانه روزی در روستای کهنه جلگه مانه و سملقان به دلیل احضار والدینش از سوی مدیر مدرسه، خود را در آغل گوسفندان حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.
۱۰ ۷ دی  یزد «الف.ع» دانش آموز ۱۳ ساله مدرسه نمونه دولتی بافق یزد، به دلیل افت تحصیلی خود را به میله بارفیکس اتاق حلق آویز کرد و جان سپرد.
۱۱ ۱۹ دی  تهران  پسر ۱۱ ساله ای در تهران، با حلق آویز کردن خود را از چارچوب در بالکن به وسیله روسری مادرش به زندگی خود پایان داد. به گفته پدر او، این دانش آموز که فصل امتحانات خود را می گذراند، اضطراب شدیدی داشت و وقتی در خانه تنها بوده، دست به چنین کاری زده است.
۱۲ ۲۲ دی  یزد اختلافات خانوادگی باعث خودکشی و مرگ دانش آموز دختر پایه نهم در یزد شد، او از آخرین طبقه آپارتمان، خود را به پایین پرتاب کرد.
۱۳ ۳ بهمن  کرمانشاه  «محمدپارسا یلی نژاد» دانش آموز ۱۳ ساله کرمانشاهی در یکی از مدارس راهنمایی پسرانه کرمانشاه اقدام به خودکشی کرد. این دانش آموز در دستشویی مدرسه خود را با طناب حلق آویز و خودکشی کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: