کد خبر: ۱۰۲۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 30
دبیرکل جمعیت هلال احمر:
شفاآنلاین:چامعه پزشکی>دبیر کل جمعیت هلال احمر، از نجات ۲۵۰۰ مسافر نوروزی از خطر مرگ توسط نیروهای امداد و نجات هلال احمر خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین : مهندس علی اصغر احمدی در برنامه «تیتر امشب»، به ارائه گزارشی از روند اجرای طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی پرداخت.

وی با اعلام اینکه در روزهای نخست سال نو به بیش از ۵۵ هزار نفر از مسافران نوروزی امداد رسانی کرده ایم، گفت: در این ایام ۲۵۰۰ نفر از هموطنان توسط نیروهای امدادی هلال از مرگ نجات یافتند.

احمدی از رونمایی سامانه آنلاین اطلاع رسانی هلال احمر در ۶ ماهه اول سال جاری خبر داد و افزود: نیروهای هلال احمر در قالب تیم های امداد و نجات، داوطلبان و جوانان هلال احمر، در ایام نوروز، مشغول خدمات رسانی به هموطنان و مسافران هستند.

وی گفت: جمعیت هلال احمر در ایام نوروز با آماده باش کامل به هموطنان ارائه خدمت کرد و به‌این منظور یک‌هزار و ۲۷۳ پایگاه و پست امداد و نجات در ایام نوروز شامل ۵۰۱ پایگاه ثابت، ۵۷۱ پست موقت، ۱۸۵ پست سیار، ۱۶ پست هوایی آماده‌باش بوده و ۵ هزار و ۱۹۷ نفر - روز نیروی عملیاتی برای ارائه خدمت به هموطنان در نوروز به کار گرفته شد.

احمدی به تجهیزات مورد استفاده جمعیت هلال احمر در نوروز اشاره کرد و افزود: یک‌هزار و ۲۶ دستگاه آمبولانس، یک‌هزار و ۲۸۲ خودروی امدادی،  ۴۷۵ دستگاه موتورسیکلت امدادی، ۳۶۴ دستگاه خودروی نجات، ۱۲۲ دستگاه موتور آمبولانس، ۵۰ دستگاه خودروی ویژه عملیاتی، ۱۹ فروند بالگرد امدادی و ۱۱ دستگاه خودروی ارتباطات از جمله تجهیزاتی است که در ایام نوروز به منظور خدمات‌رسانی هرچه بهتر به کار گرفته شد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تجمیع طرح‌های نوروزی سازمان‌های امداد ونجات، جوانان و داوطلبان در کشور، تصریح کرد: بر این اساس، طرحی واحد برای اجرا در ایام نوروز در سراسر کشور در نظر گرفته شد.

احمدی درباره خط ملی امداد(۱۱۲)، گفت: هموطنان در هر جای کشور، در صورت وقوع حادثه می‌توانند با تلفن همراه خود با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند؛ چراکه مراکز هماهنگی و کنترل عملیات اضطراری هلال‌احمر در هر استان وجود داشته و در صورت اعلام گزارش حوادث نسبت به اعزام نیروهای امدادی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز در ایام نوروز با برپایی بیش از یک‌هزار پایگاه در سراسر کشور نسبت به خدمت‌رسانی به هموطنان اقدام کرده است، تصریح کرد: طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی با هدف پیشگیری از تصادفات و با شعار «بی‌گدار به جاده نزنیم، ظریف برانیم» از سال گذشته اجرا شد و در نوروز ۹۵ نیز شاهد تداوم اجرای آن هستیم.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر درباره اجرای طرح داوطلب یار امداد  و نجات جمعیت هلال احمر، یادآور شد: در این طرح که در همه پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای اجرایی می‌شود، تعدادی از پزشکان عمومی و پیراپزشک آمادگی خود را برای ارائه خدمات درمانی رایگان اعلام می‌کنند و بر اساس شیفت‌بندی با حضور در پایگاه‌ها اقدام به ویزیت رایگان مسافران نوروزی می‌کنند و بر این اساس بیماران مراجعه کننده، در صورت نیاز، به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال خواهند یافت.

به گفته وی، همچنین تعدادی از پزشکان اعلام آمادگی کرده‌اند که به صورت آنکال، در اختیار این طرح باشند تا در صورت نیاز به ارائه خدمت بپردازند.

احمدی با اشاره به انجام  بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ مورد عملیات برای امدادرسانی در طرح نوروزی امسال تا کنون، افزود: از ۲۵ اسفند سال گذشته تاکنون، بیش از ۵۲ هزار مسافر نورورزی از خدمات امدادی لازم بهره‌مند شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای اجرای طرح ملی امداد و نجات نوروزی، بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ تن از هموطنان به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند، افزود: به علاوه به بیش از ۲۱ هزار تن، خدمات درمان سرپایی ارائه شده و یک‌هزار و ۷۰۰ تن  نیز از خدمات اسکان اضطراری استفاده کردند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به ماموریت‌های امداد هوایی برای انتقال مصدومان و بیماران به مراکز درمانی اشاره و اظهار کرد: در این زمینه نیز تا کنون، ٢٣٦ سورتی (٢٣٥:٥٥ ساعت) انجام شده و ۱۵ بیمار و مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تشریح مهم‌ترین وقایع سال ۹۴ و نقش هلال‌احمر در این زمینه، توضیح داد: سال گذشته با نقش‌آفرینی موثر در عملیات بزرگ اربعین حسینی، حضور پررنگ هلال‌احمر در امدادرسانی و خدمت‌رسانی به هموطنان واضح و مبرهن بود و علاوه بر آن فعالیت هلال‌احمر در فاجعه منا و انتقال مجروحان و اجساد با کمک سایر دستگاه‌ها بر همه روشن بود.

احمدی به توسعه ناوگان هوایی جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با ۱۹ فروند بالگرد در خدمت هموطنان هستیم، اما هر استان نیازمند یک بالگرد است که بر این اساس ۱۲ فروند بالگرد کم داریم و لذا در این زمینه نیازمند کمک و حمایت مسئولان هستیم.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: