کد خبر: ۱۰۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 26
شفاآنلاین:تغذیه>لوبیا و حبوباتی مثل سویا، نخود و عدس برای کودکان خوب است.
به گزارش شفاآنلاین : غذایی مغذی و متعادل یکی از مهم ترین نکته برای کودک در حال رشد است. کودکان انرژی و مواد مغذی بالاتری نیاز دارند که متفاوت از بزرگسالان است. در مرحله رشد، بدن نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی خاص برای رشد مناسب دارد.

شیوه زندگی و مشغله کاری والدین سبب شده است که زمان مناسبی برای تغذیه سالم کودک نداشته باشند. اما فست فود و بسیاری از وعده های غذایی آماده دارای مواد مغذی نیستند و اغلب چربی و قند محتوای بالا سبب چاقی کودکان می شود.اگر شما هم زمان کافی برای طبخ غذای سالم برای کودک ندارید، حداقل مطمئن شوید کودک غذای ناسالم نخورد. غذاهای طبیعی خواص سالم زیادی دارند ، از جمله مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها هستند. به علاوه، به راحتی قابل هضم هستند و بدن را سالم نگه می دارد. علاوه بر موارد ذیل رعایت نکات تغذیه ای مورد اشاره در پست های نسخه ی طب سنتی برای تغذیه دانش آموزان و نیازهای تغذیه ای کودکان و نوجوانان و ۶ توصیه مهم نیز تاثیر قابل ملاحظه ای در سلامت کودک خواهد داشت.
 
۱- شیر
برای کودکان بسیار خوب است. کلسیم و فسفر، دو ماده معدنی مهم در شیر، برای سلامت استخوانها، دندانها و ناخن ضروری است. همچنین ویتامین D، موجود در آن یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان است. به علاوه، شیر حاوی سایر مواد مغذی برای رشد مانند پروتئین، روی و ویتامین های A، B۲ (ریبوفلاوین) و B۱۲ است. همچنین دارای ید، نیاسین و ویتامین B۶ است شیر کامل به کودکان تا دو سالگی بعد از آن یک تا دو لیوان شیر در روز برای کودکان در حال رشد ضروری است. اگر فرزندان شما شیر ساده را دوست ندارد، آن را بشکل پودینگ یا کاسترد درست کنید.
 
۲- تخم مرغ
تخم مرغ برای بچه در حال رشد لازمست ، عمدتا به دلیل محتوای پروتئین بالا برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری است. تخم مرغ همچنین سرشار از ویتامین B است که نقش مهمی در رشد مغز کودک دارد. به علاوه، دارای اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین D، فولات، روی، آهن و سلنیوم است.تخم مرغ را می توان به شیوه های مختلف مثل سرخ شده، آب پز و به عنوان یک املت شامل گوشت ها و سبزیجات مختلف است تخم مرغ برای صبحانه، چند بار در هفته خوبست. این باعث پر انرزی شدن کودک در طول روز می شود

۳- کلم بروکلی
یکی از بهترین منابع گیاهی کلسیم، یک ماده غذایی بسیار مهم برای رشد کودکان است. این سبزی سالم سرشار از فیبر است که برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری می باشد. دیگر مواد مغذی موجود در کلم بروکلی آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی و اسید فولیک است. منبع خوبی از ویتامین های B است ، که به هضم غذا کمک کرده و سبب بهبود سیستم عصبی می شود.کلم بروکلی به کودک در حال رشد نیاز است. بهترین کار خوردن کلم بروکلی خام، و یا بخار پز کردن است. اگر فرزند شما بروکلی ساده را دوست ندارد، می توانید سعی آن را در سوپ بریزید

۴- زغال اخته
برای کودکان در حال رشد مناسب می باشد. انواع توت ها کوچک دارای ارزش تغذیه ای بسیار عالی هستند. زغال اخته یکی از بهترین غذاهای غنی از آنتی اکسیدان است که در برابر سموم مضر از بدن محافظت میکند .

همچنین، زغال اخته ضد اسهال، ضد ویروس و خواص ضد باکتری دارد. مقدار بالایی از منگنز موجود در زغال اخته استخوان را قوی نگه می دارد ، و محتوای بالای ویتامین C آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. به علاوه، زغال اخته دارای فیبر، فولات، آهن، منیزیم و ویتامین های گروه ب است.
از آنجا که زغال اخته خوشمزه است، بیشتر کودکان خوردن آن را دوست دارند. شما می توانید به انواع توت ها بلغور جو دوسر، ماست و غلات سبوس دار اضافه کنید.
 
۵- ماست
ماست یونانی (دارای پروتئین بیشتر) فوق العاده برای کودکان در حال رشد مفید است.باکتری های خوب موجود در آن سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و به هضم غذا کمک می کند. همچنین شامل کلسیم، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین B، روی و فسفر است.خوردن ماست در روز به سلامت استخوانها و تقویت دندان و بالا بردن انرژی کودکان کمک میکند اگر فرزند شما ماست ساده را دوست ندارد، شما می توانید آن را با عسل و یا شیره افرا ترکیب کند. همچنین می توانید میوه و چند تراشه شکلات اضافه کنید.

۶- سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین به عنوان یکی از سبزیجات مغذی است دارای بتا کاروتن قوی و کاروتنوئید های دیگر است که برای بینایی ضروری است. همچنین، آنها منبع خوبی از ویتامین های A، C و E، پتاسیم، فولات، کلسیم، آهن و فیبر هستند.اکثر کودکان طعم و مزه سیب زمینی شیرین را دوست ن دارند. شما می توانید آن را آب پز، کبابی و یا سرخ کرده بجای چیپس به کودک بدهید
 
۷- بلغور
جو دوسر انرژی مورد نیاز کودک را برای روز های آینده تامین میکند، جو دوسر یکی از بهترین غذاهای صبحانه در نظرگرفته شده است.

تحقیقات نشان می دهد که بچه هایی که جو برای صبحانه میخورند می تواند بهتر تمرکز کنند و توجه بیشتری در مدرسه بر روی درس ها دارند.

جو شامل مواد مغذی مهم مانند ویتامین B و E، پتاسیم و روی است که برای مغز خوبست. همچنین جو منبع خوبی از فیبر محلول و نامحلول است که برای کودک مفید است

جو را با شیر یا ماست، یا با میوه بخورید. همچنین می توانید از جو بیسکویت و تنقلات مختلف درست کنید
 
۸- پنیر
پنیر مواد غذایی مغذی است که کودکان در حال رشد باید به طور منظم بخورند. پنیر حاوی مقدار خوبی از کلسیم، پروتئین، ویتامین B۱۲ و فسفر است.همچنین، پنیر یک جایگزین خوب برای گوشت به دلیل منبع خوب پروتئین است که براحتی قابل هضم است. شما می توانید ساندویچ پنیر همراه با سوپهای سالم برای کودک درست کنید.
 
۹- ماهی
کودکان در حال رشد باید حداقل دو وعده ماهی در هر هفته بخورند. چون سرشار از پروتئین، چربی کم و سرشار از ویتامین B و مواد معدنی گرانبها است، ماهی به راحتی توسط کودکان هضم می شود.

به علاوه، ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که رشد مغز را افزایش داده ، بینایی را بهبود بخشیده، از افسردگی جلوگیری میکند و قلب را سالم نگه می دارد

ماهی مثل سالمون و تن برای کودکان بهترین هستند. به کودک کوسه ماهی و نیزه ماهی که جیوه زیادی دارد ندهید چون ممکن است تاثیر منفی بر سیستم عصبی در کودک داشته باشد. شما می توانید به کودک ساندویچ ماهی، سالاد ماهی و یا سوپ ماهی و یا ماهی پخته و کبابی بدهید.
 
۱۰- لوبیا
لوبیا فوق العاده مغذی و برای کودکان در حال رشد مفید است. به غیر از آنتی اکسیدان بالا، لوبیا همچنین حاوی مقدار خوبی از پروتئین، کلسیم، فیبر، آهن و ویتامین  B همچنین، لوبیا چربی، کالری و نمک کمی دارد . خوردن لوبیا به طور منظم کودکان را پر انرژی خواهد کرد، خلق و خوی را بهتر میکند، قلب را سالم نگه داشته و وزن را کنترل میکند

لوبیا و حبوباتی مثل سویا، نخود و عدس برای کودکان خوب است. آنها را یک شب قبل خیس کنید و در سالاد و یا سوپ بریزید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: