کد خبر: ۱۰۲۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 25
در گفتگو با شفا آنلاین تشریح شد:
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: گاهی اوقات دلایل هجمه به پزشکان علمی نیست بلکه درمواقعی امکان دارد ریشه در تعارضات روانی فردی داشته باشد که به جامعه پزشکی حمله می کند.
دکتر فربد فدایی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب و درپاسخ به اینکه" مهم ترین علل هجمه به جامعه پزشکی که درسالهای اخیرشدت گرفته چیست "اظهارکرد: بی تردید نحوه تعامل رفتار پزشکان و بیمار به طور مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارد؛ حال آنکه به طور کلی از پزشکان انتظار می رود که با بیماران با نهایت مهر،عطوفت و مدارا رفتار کنند و چون با بیمار رو به رو هستند بنابراین اگر بیمار کج رفتاری و حتی بد دهانی هم کرد آن را به روی خودشان نیاورند.


وی افزود: البته پزشکان این کار را می کنند و اکثریت بیماران و همراهان همه افرادی اند که نسبت به پزشک با احترام و محبت رفتار می کنند.

متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: البته موارد استثنایی هم وجود دارد و مشکل از جایی شروع می شود که به عللی احترامی که باید به پزشک در جامعه گذاشته شود مورد سوال قرار می گیرد؛این درحالی است که بخشی از کارکرد پزشکان  وابسته به دیدگاه مثبتی است که مردم به آنها دارند.

وی ادامه داد: زمانی که پزشک محترم شمرده شود و به عنوان یک فرد  مورد تأیید قرار گیرد طبیعی است که بیمار هم دستورهای درمانی وی را به درستی اجرا می کند.

این روانپزشک اظهارکرد: حال اگر قرار باشد پزشکان مورد اهانت قرار گیرند و رفتارهای استثنایی برخی ازآنها به عنوان اصل کلی در مورد همه پزشکان اشاعه داده شود مردم هم فکر می کنند که پزشک امکان دارد فردی دروغگو و بی سواد بوده و یا سوء نیتی داشته باشد. بنابراین توصیه های پزشک هم در جهت حفظ سلامت بیماران اهمیت خود را از دست می دهد.

وی بیان کرد: این امر شامل حال قضات و روحانیون هم می شود؛ به همین دلیل اگر قضات مرتکب خطایی هم شوند آن را به صورت بوق و کرنا نمی کنند و به همه اطلاع نمی دهند که قضات انسان های نادرستی هستند بلکه آن را به صورت غیرعلنی مورد بررسی قرار می دهند و قاضی خاطی را به مجازات می رسانند.

وی همچنین افزود: در مورد روحانیون هم امکان دارد فردی دچار جرمی شود اما آن را به صورت موضوعی داغ و فوری عَلَم نمی کنند بنابراین در مورد پزشکان هم اوضاع باید همین طور باشد.


این روانپزشک تصریح کرد: زمانی که با فردی رفتار خاصی داشتیم وی را ملزم به انجام آن رفتار می کنیم که به آن همانند سازی برون فکنی شده می گویند. حال زمانی که در مورد فردی مثبت فکر می کنیم آن هم مثبت رفتارمی کند و اگر کسی را فرد بدی مخاطب قرار دهیم آن هم با بدرفتاری پاسخ می دهد.

وی گفت: بنابراین هر چه که با احترام بیشتری با جامعه پزشکی برخورد شود برخورد آنها هم بالطبع با احترام و علاقه بیشتری نسبت به مردم خواهد بود. در واقع توصیه می شود به جای پرداختن به ضعف ها همیشه به قوت ها توجه شود؛چراکه تشویق تأثیر پا برجا تری نسبت به تنبیه دارد.البته بدون شک به اشتباهات و قصورها نیزدرمراجع دیربط رسیدگی خواهد شد.


وی تأکید کرد: گاهی اوقات دلایل هجمه به پزشکان  علمی نیست و بعضی مواقع امکان دارد که ریشه در تعارضات روانی فردی داشته باشد که به پزشک حمله می کند.


به گفته دکتر فدایی دیدگاه افراد نسبت به پزشک یک دیدگاه دوگانه است؛ یعنی فرد هم به عنوان یک کودک و نوجوان به پزشک نیاز دارد و هم از پزشک می ترسد؛ بنابراین اگر احساس کند که آزاد است امکان دارد که حالت خشم و ترسی را نسبت به فردی که به وی آمپول می زند را داشته باشد و در بزرگسالی عکس العمل های انفعالی را نشان دهد .زیرا در دوران کودکی آنها را از دکتر می ترسانند و حالا فرد در بزرگسالی که خود را برای حمله به پزشک آزاد می بیند امکان دارد که این کار را هم انجام دهد.بنابراین باید محیطی فراهم شود که در آن به نکات مثبت توجه بیشتری شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار