کد خبر: ۱۰۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 24
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو پژوهشگاه علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: افزایش ماهیان مهاجم از جمله تیلاپیا یکی از مشکلات نوظهور برای حوضه های آبی کشور مانند رودخانه ها و تالاب ها است.

به گزارش شفا آنلاین، اصغرعبدلی افزود: چند سالی است که شاهد ورود ماهیان مهاجم در برخی اکوسیستم های آبی کشور هستیم که قطعا ادامه این روند مشکلاتی را برای محیط زیست کشور و زیست بوم ها ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: انتقال گونه های ماهیان مهاجم در برخی مواقع توسط افراد و در برخی موارد توسط شیلات انجام می شود، به طور مثال در تالاب شادگان در استان خوزستان وجود ماهی تیلاپیا تالاب را با مشکل مواجه کرده است، گونه های مهاجمی که در تالاب ها آمده اند، امکان حذف و کنترلشان به راحتی وجود نخواهد داشت.
تیلاپیا Tilapia نوعی ماهی یوری هالین است که قابلیت زندگی در همه نوع آب اعم از آب دریا، آب لب شور و حتی رودخانه ها را دارد. ماهی یوری هالین تحمل بالایی نسبت به تغییرات شوری آب دارد از این رو به راحتی با شرایط وفق پیدا می کند و این امر موجب می شود تا به مرور ماهیان بومی منبع غذایی خود را از دست بدهند و به تدریج از جمعیت آنها کاسته شود.
عبدلی با بیان این که با وجود تمام این مشکلات، باز هم برخی افراد به تولید ماهی تیلاپیا در مناطق مرکزی کشور اصرار دارند، گفت: متاسفانه برخی افراد اعتقادی به علم، اکولوژی و اکوسیستم ندارند، وضعیت تالاب انزلی از وجود گونه های گیاهی مهاجم مانند آزولا و سمبل آبی و تالاب شادگان از لحاظ وجود ماهی تیلاپیا یک نمونه بارز هستند که باید از این اوضاع درس عبرت بگیریم.
چندی پیش مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار علمی ایرنا گفته بود؛ صدور مجوز برای ماهی تیلاپیا در بافق یزد جنبه تجاری ندارد، این مرکز سالها است که بر روی ماهی تیلاپیا کارهای تحقیقاتی انجام می دهد، این مرکز دارای ۱۰ مزرعه یا کارگاه است که صدور این مجوز به معنای اجازه فعالیت تحقیقاتی فقط در این مزارع است.
وی افزود: قرار است در همان کارگاه ها و در محدوده سایت کارهای تحقیقاتی انجام دهند و اگر لازم باشد ماهی' ابرنر ' را وارد کنند یا به تشخیص خودشان در داخل تولید کنند اما تمام این کارها فقط در حد پایلوت است.
عبدلی خودداری شیلات از ماهی ریزی را یکی از راهکاری های پیشگیری از معضل ماهیان غیربومی دانست و افزود: وجود گونه های مهاجم غیربومی که از طریق ماهی ریزی در سد ها انجام می شود، زنگ خطری برای وزارت نیرو در خصوص تامین آب شرب در آینده خواهد بود.
وی گفت: از سوی دیگر رها کردن فاضلاب در محیط های آبی موجب افزایش رشد فیتوپلنگتون ها و بروز شکوفایی جلبکی می شود که سالانه شاهد بروز این پدیده در آبهای شمالی و جنوبی کشور هستیم که مرگ و میر آبزیان را به همراه دارد.
عبدلی تاکید کرد: این عوامل نشان می دهد که باید برای حفاظت از حوضه های آبی کشور هوشیارتر عمل کنیم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: