کد خبر: ۱۰۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 11
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان موفق شدند در جریان یک درمان آزمایشی، بینایی 12 نوزاد مبتلا به آب مروارید مادرزادی را با استفاده از سلول های بنیادی آنها بازگردانند، دستاوردی که اگر نتایج مثبت آن تداوم داشته باشد و انتظارات محققین را برآورد، نقطه عطفی در درمان این بیماری خواهد بود.

به گزارش شفا آنلاین، در جریان فرآیند معالجه آزمایشی که توسط محققان در دانشگاه یات- سن و دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو صورت گرفت، آب مروارید از چشم بیمار برداشته شد تا سلول بنیادی امکان بازسازی یک عدسی شفاف و کارآمد را بیابد.
آب مروارید نوعی بیماری چشمی است که سبب کدر شدن عدسی چشم و کاهش بینایی می شود.
مارک دنیل از مرکز پژوهش چشم استرالیا گفت که جراحی آب مروارید یکی از شایع ترین انواع عمل جراحی محسوب می شود و راه درمان اصلی آن از سال ها پیش است.
دنیل افزود: روش کنونی برطرف کردن آب مروارید این است که در جریان جراحی، ابتدا غشای سطحی عدسی و سپس کل بخش مرکزی مات آن برداشته می شود و سپس کاشت عدسی در داخل چشم صورت می گیرد.
به گفته دنیل، کاری که در این تحقیق انجام شد، این است که لایه سلول هایی که می توانند یک عدسی سالم را بازسازی کنند، باقی ماند و صرفا ماده کدر مرکزی عدسی خارج شد. به عبارت دیگر، آب مروارید خارج شد ، اما غشای اطراف آن به همراه تمامی سلول های درون غشا باقی ماندند و در نهایت، این سلول ها به طور معجزه آسایی توانستند در طی شش تا 9 ماه یک عدسی را بازتولید کنند.
دکتر کانگ ژانگ از دانشگاه کالیفرنیا که در تحقیق شرکت داشت، ابراز امیدواری کرد که روش درمانی مشابهی در افراد بالغ مبتلا به آب مروارید نیز موثر باشد.
وی ادامه داد: تصور می کنم همان اصل آب مروارید مادرزادی در مورد آب مروارید مرتبط با سن نیز که شایع ترین علت نابینایی در سراسر جهان است، مصداق داشته باشد. بر این اساس در نظر داریم این مطالعه را درباره آب مروارید در افراد بالغ نیز انجام دهیم.
نخستین آزمایش درمان آب مروارید نوزادان دو سال پیش صورت گرفت و تمامی کودکان مورد آزمایش قرار گرفته همچنان از بینایی عادی برخوردارند.
مشکلات کمتر و بهبود سریعتر بیماران در این روش آزمایشی در قیاس با درمان های کنونی، از دیگر مزایای روش جدید است.
دکتر دنیل تصریح کرد که معالجه کودکان مبتلا به آب مروارید دشوارتر از افراد بالغ است، اما درباره این تحقیق خوش بین است.
وی افزود: اگر عدسی به طور طبیعی بازسازی شود و نه تنها بینایی که حتی توانایی تغییر فوکوس را هم بازیابد، دستاوردی معجزه آسا است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: