کد خبر: ۱۰۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>آزمایش روی روش باروری نوینی که از DNA سه نفر در تولید جنین استفاده می‌شود و از انتقال ژن برخی بیماری‌های نادر و کشنده از مادر به جنین جلوگیری می‌کند، به‌زودی آغاز می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،بنا به اعلام مشاور دولت ایالات متحده این اقدام با آنکه مغایرتی با موازین اخلاق پزشکی ندارد، عبور از موانع سیاسی پیش‌روی آن مشکل به‌نظر می‌رسد.

بعضی از ژن‌ها تنها از مادر به کودک به ارث می‌رسند، ژن‌هایی که درون میتوکندری‌ها که در واقع کارخانه تولید انرژی درسلول هستند. سال گذشته انگلستان نخستین کشوری بود که اجازه داد در هنگام تشکیل جنین، ژن معیوب موجود در میتوکندری مادرش را با یک ژن سالم مبادله شود. چگونه: با انتخاب یک اهداکننده تخمک.

      سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز نتوانسته نسبت به صدور تاییدیه برای انجام چنین روشی تصمیم قاطع بگیرد زیرا تغییرات ناشی از چنین جایگزینی به نسل‌های بعد منتقل می‌‌شود. در پاسخ به درخواست FDA برای ارائه گزارش، انستیتو پزشکی ایالت متحده انجام تحقیقات را اخلاقی اعلام کرده، بشرط آنکه موازین ایمنی بطور کامل رعایت شود. هدف اصلی انجام این عمل زنانی هستند که احتمال انتقال ژن بیماری‌های خطرناک را دارند و در اولین تلاش‌ها بایست که جنین پسر در رحم مادر جایگزین شوند.

 علت اجبار به جایگزینی جنین مذکر این است که این کودک پس از بلوغ ژن معیوب را به نسل بعد منتقل نکند. احتمال نمی‌رود که این آزمایشات در سال جاری انجام شود زیرا FDA تمایل دارد که کلیه اطلاعات موجود و توصیه‌های مرتبط را بار دیگر به دقت بازخوانی کند. در بودجه‌‌ای که امسال به انستیتو تخصیص یافته، هرگونه صرف هزینه برای بازخوانی پرونده‌های اصلاح ژنتیکی موارد وراثت‌پذیر منع شده است. دانشگاه جانز هاپکینز، یکی از موسسات پیشرو در این امر، اعلام کرده اجازه انجام این آزمایشات به‌شرطی به آن داده شده که روند تحقیقات آهسته و همراه با احتیاط زیاد باشد.

      بیماری‌های که از طریق DNA میتوکندریایی منتقل می‌شوند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند و برای زنانی که ناقل آن هستند هیچ راه ایمنی برای داشتن فرزندی که ارتباط ژنتیکی صد در صد با آنها داشته باشد، وجود ندارد. ژن‌هایی که رنگ مو، چشم، قد و دیگر مشخصات ظاهری خانوادگی را منتقل می‌کنند و همینطور ژن مربوط به بیماری‌های متعارف مانند سرطان از DNA هسته سلول به ارث می‌رسند، بنابراین از سوی پدر و مادر هردو به فرزند منتقل می‌شود. اما این مادر است که مسئول انتقال DNA میتوکندریایی به فرزند پسر یا دخترش است. DNA میتوکندریایی ناقل 37 ژن است. نقص و ضعف این ژن‌ها می‌تواند منجر به کوری، تشنج، تحلیل عضلانی، عدم نمو و حتی منجر به مرگ شود. شدت بروز این عوارض متفاوت است، اما محققین معتقدند از هر5000 کودک یکی مبتلا به بیماری‌های میتوکندریایی است.

      دکترسقراط میتالیپوف از مرکزدانشگاهی سلامت ایالت اورگون می‌گوید، پس از اینکه نوزادی با چنین جهش‌های ژنتیکی متولد می‌شود پیدا کردن راهی برای درمان بسیار غیرمحتمل است.

      خانم امی هال بولدر، ساکن ایالت کلورادو، نمیدانست که ناقل چنین ژنی است تا زمانی که دختر 4 ساله‌اش بتدریج توانایی صحبت کردن، غذاخوردن و راه رفتن مستقل را از دست داد و سپس ابتلا به بیماری کشنده Leigh برای وی تشخیص داده شد. او می‌گوید: «وقتی می‌بینید که فرزندتان در حال از دست رفتن است، بخشی از وجود خودتان می‌میرد و دیگر قادر به اداره خانواده‌تان نیستید. اگر فناوری برای حل این مشکل موجود باشد باید از آن استقبال کنیم.»

      در لقاح آزمایشگاهی هسته تخمک اهداکننده خارج می‌شود، تخمکی که دارای میتوکندری سالم است. سپس هسته تخمک مادر در آن قرار خواهد گرفت. پس از لقاح جنین DNA هسته سلول مادر و میتوکندری اهداکننده را خواهد داشت.منتقدین این عمل مدعی هستند برای اطمینان از ایمنی این روش باید چند نمونه انجام شود و سلامت آنان برای چندین دهه پیگیری شود. این منتقدین معتقدند پذیرفتن فرزند خوانده و یا پذیرش تخمک کامل موجه‌تر است. از سوی دیگر، برخی معتقدند محدود کردن جنین‌ها به مذکر در این دسته مادران راه خوبی برای سد کردن راه انتقال آن است.سپید

آسوشیتد پرس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: