کد خبر: ۱۰۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> پژوهشگران دانشگاه کالج لندن با نگاهی دقیق داده‌های افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند و نیز اثر سیگارهای الکترونیکی در این میان را بررسی کرده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین، بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که می‌توان روی نقش ای.سیگارها برای ترک سیگار حساب باز کرد. طی یک دهه گذشته، ای.سیگارها همواره کم‌وبیش در بین خبرهای مطرح سلامت دیده می‌شده‌اند.

تا اوایل سال 2014، 466 برند و 7764 طعم خاص از این سیگارها به بازار آمده بود. از سال 2003 (سال ورود ای.سیگارها به بازار) تا 2014، فروش آنها به‌طور مرتب افزایش پیدا کرده و همین اقبال عمومی باعث بحث‌ها و تحقیقات بسیاری شده است.

       نگرانی از عوامل سرطان‌زا و نیز نگرانی از اینکه استفاده از ای.سیگارها راه را برای مصرف سیگارهای معمولی باز می‌کند، بخش مردم‌پسند این بحث‌ها را تشکیل می‌دهند. به‌رغم شیوع این باور جدید، داده‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهند نمی‌توان منکر نقش مثبت ای.سیگارها برای ترک سیگار شد.

       البته به داده‌های ترک سیگار نمی‌توان اطمینان کامل داشت؛ سیگار کشیدن ازجمله عادت‌های شناور است. برخی از مردم گهگاه سیگار می‌کشند، بعضی هم سیگار معمولی استفاده می‌کنند و هم از ای.سیگارها، برخی بین این دو می‌آیند و می‌روند و برخی دیگر هم از سایر وسایل کمک به ترک مانند برچسب‌ها یا آدامس‌ها استفاده می‌کنند. تیم پژوهشگران به این نتیجه رسید که بین 16تا22هزار نفر در انگلستان در سال 2014، به کمک ای.سیگارها کشیدن سیگار را متوقف کرده‌اند. هرچند این آمارها به‌هرحال خبرهای خوبی هستند، اما با آنچه کارخانه‌های تولید ای.سیگارها ادعا کرده‌اند فاصله دارند و به همین دلیل سوال‌های بسیاری دراین‌باره هنوز باقی است.

تلاش برای ترک
       در اوایل سال 2014، 19/3درصد از افراد بالای 16 سال در انگلستان سیگار می‌کشیده‌اند، معادل 8/46میلیون نفر. در همین سال بیش از 37درصد از جمعیت سیگاری بریتانیا دست‌کم یک بار تلاش کرده‌اند تا سیگار را کنار بگذارند. از این تعداد نزدیک به 30درصد به جای وسایل دیگر کمک‌کننده برای ترک مانند برچسب‌های نیکوتین‌دار یا حضور در جلسات مشاوره ترجیح داده‌اند از سیگارهای الکترونیکی استفاده کنند و بررسی پاسخ‌های افراد نشان داده است که شانس ترک سیگار بدون استفاده از ابزارهای کمکی بعد از یک سال 5درصد و با استفاده از ای.سیگارها درمقایسه با سایر وسایل مانند جایگزین‌های نیکوتین‌دار 50درصد است.

بررسی‌ها در بریتانیا نشان داده درمان نیکوتین جایگزین که از فروشگاه‌ها خریداری شود، اثری در افزایش موفقیت برای ترک سیگار نداشته است، مگر آنکه این نوع درمان‌ها با حمایت‌های تخصصی همراه شوند. این بررسی‌ها و آمارها نشان می‌دهند دست‌کم از منظر اثربخشی برای ترک سیگار، ای.سیگار‌ها توانسته‌اند چهره‌ای کم‌وبیش موفق از خود نشان دهند، هرچند که هنوز سوال‌های بسیاری باقیمانده که باید جواب داده شوند.

 ازجمله آنکه جاذبه کشیدن سیگار و عادت به کشیدن سیگارهای الکترونیکی با تصور آنکه خطری ندارند، افراد را درنهایت به کشیدن سیگارهای واقعی تشویق می‌کند و دیگر آنکه احتمال آنکه افرادی که با کمک ای.سیگارها ترک کرده‌اند دوباره به عادت کشیدن سیگار بازگردند چقدر است. این سوال‌ها که هنوز تحقیقات کافی برای پاسخ به آنها انجام نپذیرفته است، از زمان به بازار آمدن سیگارهای الکترونیکی ذهن پژوهشگران و مردم را به خود مشغول داشته است. سپید
Medical News Today

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: